NLP@home

NLP methodieken gebruiken zodat je succesvol bent in alles wat je doet heeft veel te maken met de invloed die je op anderen hebt. Invloed op anderen heb je door lichaamstaal en verbale taal en natuurlijk beïnvloed je de ander met je gedrag. Dingen doen voor anderen om iets voor elkaar te krijgen voor jezelf is normaal op professioneel gebied. Ik hoorde eens van een zaken relatie: " I'll scratch your back, if you scratch mine" Helemaal goed.

En hoe werkt dat buiten de werkvloer?
Buiten de werkvloer willen we toch eigenlijk dat de ander dingen voor ons doet vanuit zijn/ haar hart?
Willen we toch niet een ontbijtje op bed krijgen zodat we er later iets voor terug moeten doen?
Als volwassen mens hebben we vaak niet door dat we regelmatig dingen voor elkaar doen om er zelf beter van te worden. Sommigen hebben deze strategieen in onze jeugd geleerd.

Ouders die hun kinderen steeds belonen als deze kinderen iets voor ze doen of straffen als ze dat iets niet doen hebben vaak goede intenties met deze strategie.

Wat het effect kan zijn van deze manier van opvoeden is dat het kind als volwassene het concept van " voor wat, hoort wat" onbewust blijft toepassen in situaties waar dat onhandig is. Of misschien ontwikkelt het kind wel een denkstijl die zegt dat je iets moet doen voor een ander om bemind te worden.

Ik hoor je al zeggen, pfff hoe moet het dan wel volgens jou??

Straffen heeft meestal helemaal geen zin en belonen werkt als de beloning in proportie is met het gedrag en vooral het gedrag benadrukt wordt ipv de identiteit van je kind. 
De beloning bestaat misschien uit een knuffel omdat je kind jou een ontbijtje op bed heeft gebracht.
Je kind maakte dat ontbijtje omdat kinderen dat heel leuk vinden. Ze beleven er lol aan.
Dus ze krijgen een knuffel of zo iets en je bedankt je kind. Hier volgen twee manieren van bedanken, waarvan één positief bijdraagt aan de mentale ontwikkeling van je kind:
Wat doe je toch lieve dingen voor mij. Wat heerlijk dat je mij zo een lekker ontbijtje brengt. 
Het kind hoort dat het lief kan doen, maar dat wist het al en het merkt dat het lieve gedrag de ander blij maakt. Meer zit er niet in dan het blij maken van degene waar het kind van houdt.
Wat ben je toch een lief kind, ik hou zoveel van jou. Het kind hoort en gelooft (kinderen geloven hun ouders) dat zijn/haar identiteit (lief mens) afhangt van wat hij/zij doet en dat er van hem/haar gehouden wordt als hij/zijn iets liefs doet.

Als dit een patroon wordt kun je wel raden wat voor denkstijl je kind ontwikkelt.

Dit stukje gaat over belonen, maar hoe kun je het beste omgaan met gedrag waar je minder blij mee bent?
 
NLP@home workshop bij Yosara NLP leert je hoe je NLP communicatie gebruikt met opvoeden.