Eerste Indruk

Vorige week op 3 Juni werd Sunny 18 jaar en dat was reden om een dineetje bij ons thuis te organiseren. Op zo een feestje of op elk ander feestje ben je als het goed is niet met NLP bezig, alhoewel je communicatie gebasseerd kan zijn op de NLP denkstijl.
Dus op die avond van 3 Juni was NLP bewust naar de achtergrond geschoven.
Wat nog steeds, inmiddels drie dagen verder door mijn gedachten lijkt te fietsen is de volgende conversatie van drie mensen.
Een man en twee vrouwen. De man is volgens deze vrouwen een mooie man om te zien, waardoor volgens één van deze vrouwen (die zelf aantrekkelijk is) deze man moeilijk aanspreekbaar is. Zijn schoonheid zou haar weerhouden om zomaar een gesprek met hem aan te knopen. De andere vrouw zei juist het tegenovergestelde te ervaren en had direct de neiging contact met de mooie man aan te gaan. Niet vanwege zijn uiterlijk maar vanwege zijn open en gezellige uitstraling.
Omdat ik mijn NLP hoed had afgezet ben ik op beide uitingen van de dames niet ingegaan.
Nu, met de hoed weer op en NLP op de voorgrond, neem ik de gelegenheid om mijn uitleg over dit fenomeen te geven.
Eén van de grote NLP teachers Sue Knight heeft de quote: "when you spot it , you got it" in haar training programma staan. Die heb ik van haar over genomen in mijn eigen training programma's.
De quote betekent dat wanneer iets of iemand je raakt en je daarop reageert met gedrag, of je gevoelens en gedachten worden getriggerd dan betekent dat; dat je iets herkent van je zelf in dat wat je ziet.
Dus als de ene dame openheid en gezelligheid waarneemt en zich daardoor aangetrokken voelt contact te maken, zal zij die aantrekking ook naar zich zelf hebben. Haar eigen openheid en gezelligheid zijn wellicht wat ondergeseeuwd en willen graag in contact met anderen zich ontwikkelen.
De andere dame die de schoonheid van de man ervaart als iets waar je niet zomaar mee durft te praten, zal haar eigen schoonheid op een manier dragen waar je niet zomaar mee in contact kunt komen.

Deze twee verschillende eerste indrukken van één en dezelfde mens illustreren mooi hoe je elke dag jezelf persoonlijk kunt ontwikkelen door stil te staan bij hoe je eerste indrukken van personen, situaties of fenomenen je voorzien van een kijkje op je binnen wereld.

NLP kun je dus elke dag toepassen als je dat zou willen. Vooral wanneer je geraakt wordt op wat voor manier dan ook, dat kan zijn door iets wat je mooi vind of juist lelijk, bewondert of juist irritant vind, je kunt in jezelf iets herkennen van dat wat je opvalt.